|
Montessori iskolában
|
|
Hagyományos iskolában
|
|
|
|
|
1.
|
A gyermekek különböző fejlődési szintje szerint, differenciáltan halad az oktatás. A gyermekek nincsenek sürgetve.
|
|
Szigorúan meghatározott tanmenet szerint halad az oktatás. Meghatározott idő alatt kell egy tananyagot elsajátítani.
|
2.
|
A gyerekek szabadon, saját maguk kutatják és fedezik fel a tananyagot. Párosával, vagy csoportokban oldanak meg feladatokat, így tapasztalati úton tanulnak.
|
|
A pedagógus kötelező órarend szerint halad minden nap. A tanár szavait figyelve és azt elfogadva kell tanulni.
|
3.
|
A hangsúly a konkrét megismerésen van. Valóság orientált, tapasztalati úton tanít.
|
|
A hangsúly az absztrakt megismerésen van. Sok a képzeletbeli információközlés.
|
4.
|
A gyermekek saját, belső motivációjuk által ösztönözve tanulnak. A környezet gyermek központú.
|
|
A pedagógus ösztönzésére és annak vezetése mellett folyik a tanulás. A pedagógus áll a figyelem központjában.
|
5.
|
A tanulás az ún. Montessori eszközök segítségével zajlik, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást, biztosítják az önellenőrzést; fejlesztik a képességeket.
|
|
A pedagógus jutalmazást és büntetést alkalmaz a tanulás motiválására. Az oktatás alig használ eszközöket, a meglévőknek nincs képességfejlesztő hatása.
|
6.
|
Az osztályteremben mindent a helyére kell tenni - gyermeknek igénye lesz a rend és az átláthatóság.
|
|
Az eszközök nem mindig ugyanarra a helyre kell visszatenni, nincs igazán jelentősége a rendnek.
|
7.
|
A gyerekek szabadon mozoghatnak a teremben és választhatnak eszközöket. Szabadon beszélhetnek, megfelelő módon, a többiek zavarása nélkül.
|
|
A gyerekeknek meghatározott helyen kell ülniük és csak a pedagógus utasításai szerint cselekedhetnek vagy szólalhatnak meg.
|
8.
|
A pedagógus bátorítja a gyermekeket arra, hogy maguk fedezzék fel maguknak a tananyagban rejlő tudást.
|
|
A tanár a vezető és a gyermekektől elvárja, hogy kövessék és elfogadják azt, amit tanít.
|
9.
|
A Montessori módszer felismeri a gyermek mint EGYÉN érzékeny fejlődési és tanulási periódusait.
|
|
A gyermekeket egy általános fejlődéslélektani megközelítés szerint, hasonló bánásmódban részesíti, az egyén figyelembe vételének mellőzésével.
|
10.
|
A Montessori iskolában tanuló gyermek boldog, kiegyensúlyozott személyiséggé válik, egészséges kritikával szemléli a világot. Egy stressz és versengés nélküli világban nő fel. Érdeklődési köre szerint választ.
|
|
A gyermek kötelességét elvégzi, idomul, beilleszkedik, s a szerencse dönti el, milyen közegbe kerül. Szerencsés esetben nem válik az örökös megfelelési kényszer á áldozatává.
|